Het agro & food cluster in Gemeente Dronten is belangrijk voor de arbeidsmarkt. In 2018 was ze goed voor maar liefst 19,2% van de totale werkgelegenheid (3.136 banen). Ter vergelijking: in Nederland was de agro & food keten in 2016 goed voor 11,7% van de totale werkgelegenheid (CBS Monitor Topsectoren, 2018).
De werkgelegenheid is in het agro & food cluster in Dronten tussen 2012 en 2018 in totaal met maar liefst 20,3% gegroeid (3,1% groei per jaar). De werkgelegenheid in het agro & food cluster bevindt zich in verschillende sectoren. Zo werkt een deel van de sector logistiek en de industrie (waaronder bijvoorbeeld de productie van landbouwmachines) ten behoeve van het agro & food cluster. Een deel van de financiële en zakelijke dienstverlening en van de overige diensten werkt ook ten behoeve van de bedrijven in het agro & food cluster. Een andere voorbeeld hiervan zijn accountancybedrijven die (onder andere) bestaansrecht hebben doordat zij veel klanten hebben in de agro & food sector.
Ongevoelig voor conjunctuur
De foodsector is weinig conjunctuurgevoelig, doordat iedereen elke dag voedsel nodig heeft. Daardoor profiteert de foodsector vaak minder sterk dan andere sectoren van een aantrekkende economie (Rabobank, 2018). De groei zit vooral in interessante nichemarkten en in de export van foodproducten. Ook in Dronten zit de groei van het agro & food cluster met name in de detail- en groothandel van het cluster.
En de trends…
De impact van de hybride consument wordt steeds meer zichtbaar
De impact van de hybride consument is (en wordt) steeds duidelijker zichtbaar. De consument kiest bij de dagelijkse boodschappen voor een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding op product- en winkelniveau. Alleen voor producten met een duidelijke meerwaarde is de consument bereid een meerprijs te betalen. Hierdoor heeft het middensegment het moeilijk. In de winkelketen van de agro & food zetten integratie, schaalvergroting en consolidatie onverminderd door.
Consumenten willen ontzorgd worden
Naast de grotere keuzevrijheid van consumenten, wil de consument ontzorgd worden. De consument eet steeds vaker buiten de deur (take-away of to-go concepten), en laat ook steeds vaker boodschappen en maaltijden thuisbezorgen. Deze groei is grotendeels mogelijk door het bestaan van smartphones met apps, waarop de consument gemakkelijk boodschappen of maaltijden kan bestellen en kan laten thuisbezorgen. Foodbedrijven zoals Picnic (het snelst groeiende bedrijf van Nederland NOS, 2019) en Thuisbezorgd.nl hebben hierdoor hun bestaansrecht.
De grenzen tussen bedrijfstypen in de foodsector vervagen
De hybridisering van de foodsector komt ook tot uiting in de foodretail en foodservice. De grenzen tussen supermarkten en de foodservice (restaurants) vervagen. Retailbedrijven proberen steeds vaker zich richting de ‘foodexperience’ te bewegen. Een goed voorbeeld hiervan is de overname van La Place door Jumbo. La Place is nu in steeds meer Jumbo filialen een onderdeel geworden van de winkel.
Verwerking wordt steeds belangrijker in de agro & food
De agro & food sector verschuift van primaire productie naar stappen later in de productieketen. De verwerking van landbouwproducten (voedingsmiddelenindustrie) groeit en het zwaartepunt van de toegevoegde waarde van de keten verschuift steeds verder richting de consument, met uitzondering van de verkoper.
Duurzaamheid in het productieproces
Ten slotte bestaat de trend richting een duurzamer productieproces, met een lagere CO2 afdruk, met minder impact op het milieu en biodiversiteit en met meer aandacht voor dierenwelzijn in de veeteelt.
(Bron: Arbeidsmarktanalyse 2019 – Bureau BUITEN)